Spierpijn? Met deze tips kom je er sneller vanaf!

img_2946

Spierpijn, iedereen heeft er wel eens last van na een training. En elke keer voelt het net weer even anders aan. Soms is het zo weer weg en een andere keer kun je dagen lang last hebben.

Maar wat is spierpijn nou eigenlijk? Ik leg het je hieronder even in het kort uit.
Vroege spierpijn (Immediate Soreness), een brand gevoel dat ontstaat tijdens of direct na de training. De pijn word veroorzaakt door melkzuur.
Verlate spierpijn (delayed onsen muscle soreness) treedt pas na 24-48 uur op. De spieren doen pijn en zijn minder belastbaar. De oorzaak zijn microscheurtjes in het bindweefsel van de spier en het celmembraan.

Maar wat kan jij nou doen om er sneller vanaf te komen?

  • Drink voldoende water. Water drinken zorgt ervoor dat de afvalstoffen uit je spieren goed kunnen worden afgevoerd.
  • probeer binnen 30 minuten na je training een eiwitrijke maaltijd te eten. Eiwitrijk eten draagt bij aan een beter herstel en opbouw van je spieren.
  • Neem een lekkere warme douch of een bad. Warmte zorgt voor een betere doorbloeding en helpt daarom mee aan een sneller herstel.
  • Blijf in beweging, dit zorgt ook weer voor een betere bloedsomloop en is dus goed voor je herstel. Ook al is het bewegen soms pijnlijk, gewoon proberen! ook al is het maar een lekkere wandeling of een stukje fietsen.
  • Gebruik een foamroller of laat je eens een keer masseren. Foamrollen of een massage zorgen ook voor een betere bloedsomloop maar maken ook je stijve spieren weer losser.
  • Rust en slaap, dit is altijd erg belangrijk. Tijdens een goede nachtrust hersteld je lichaam het meest.

Probeer een aantal van deze tips, als je weer eens spierpijn hebt. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben!

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.